Ben jij voor of tegen hoofddoeken?

dinsdag 10 april 2012


Onderzoeksvraag: ‘Wat zou de achterliggende reden zijn bij het niet mogen dragen van hoofddoeken in de scholen?’

De school kan vrij kiezen of ze een hoofddoekenverbod invoert of niet. Vele scholen zoals bijvoorbeeld het Gemeenschapsonderwijs willen niet dat een hoofddoek op school wordt gedragen. Maar wat is de reden hiervoor?
Er zijn verschillende redenen waarom een hoofddoek op school niet gedragen mag worden.

1. Zelfs in de moslimgemeenschap is er onenigheid over of de Koran het dragen van een hoofddoek verplicht of niet. Er zijn ook moslims die zeggen dat als de wet hoofddoeken niet toelaat, een moslima haar hoofddoek moet afleggen.

2. Door een hoofddoekenverbod in te voeren, worden scholen weer echt pluralistisch. Iedereen voelt er zich welkom, niet alleen praktiserende moslima’s. Door de hoofddoek buiten de schoolmuren te houden, breng je gelijkheid weer binnen. Als niemand een hoofddoek draagt, ziet iedereen er weer hetzelfde uit. De nadruk ligt op overeenkomsten in plaats van op verschillen.

3. Door de hoofddoek te verbieden, vermijd je dat meisjes door vrienden onder druk worden gezet om hem te dragen zonder dat ze dat eigenlijk willen. Je maakt een einde aan de peer pressure.

4. Door de hoofddoek te verbieden, bescherm je meisjes die door hun streng islamitische vaders of broers verplicht worden om hem te dragen. Je geeft hen zo op school wat ademruimte.

5. De hoofddoek is steeds meer een politiek symbool geworden, en niet alleen meer religieus. Het is de uiting van een groep mensen die zich afzetten tegen de rest van de samenleving.

6. De hoofddoek heeft met gelijke onderwijskansen te maken. Als aanvaard wordt dat het niet mag, wordt hij ook gemakkelijker afgelegd. Zo hangt de schoolkeuze niet af van het al dan niet mogen dragen van een hoofddoek.

7. Een algemeen verbod is duidelijk. Het brengt geen scholen in moeilijkheden en vermijdt protestacties voor de schoolpoort.

8. Meisjes die hun hoofddoek afleggen vanwege een verbod op school, zullen gemakkelijker hetzelfde doen in een werksituatie. Dat verhoogt hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.

9. Een pet mag ook niet in de klas. Een hoofddoek bijgevolg ook niet.

10. De hoofddoek is een vorm van de onderdrukking van de vrouw. Vrouwen in onze samenleving hebben te hard gestreden om nu opnieuw te worden onderdrukt.

11. Scholen moeten hun neutraliteit kunnen bewaren. De hoofddoek is niet neutraal



Bron onderzoeksvraag: 'Wat zou de achterliggende reden zijn bij het niet mogen dragen van hoofddoeken in de scholen?'


- Nieuwsblad.be (21 september 2009) 11 argumenten voor en tegen hoofddoekenverbod op school. 10 april 2012. [online]
Beschikbaar: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G7A2FE79O


(Gemaakt door Shana Putteneers)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten