Ben jij voor of tegen hoofddoeken?
dinsdag 8 mei 2012
Lezersbrief Klasse: Hoofddoeken
Beste Klasse-lezer,
Als eerstejaarsstudenten kleuteronderwijs aan de KHLeuven (Diest), hebben we voor het vak RZL (Religie, Zingeving en Levensbeschouwing) een blog aangemaakt. Het onderwerp van deze blog is: ‘Hoofddoeken’. Samen zijn we op zoek gegaan naar informatie over hoofddoeken en het hoofddoekenverbod op school.
We hebben voor het onderwerp gekozen, omdat er veel discussie over het wel/niet dragen van een hoofddoek op school is ontstaan. Ook zijn er verschillende meningen (pro’s en contra’s) rond het dragen van de hoofddoek in het onderwijs ontstaan.
Allereerst moesten we op zoek gaan naar een goed startartikel. De startartikels die we gebruikt hebben gingen over hoofddoeken en onderwijs, het boerkaverbod en een winkelbediende ontslaan wegens het dragen van een hoofddoek. Daarin hebben we meer uitleg gevonden over wat het boerkaverbod inhoudt en de reden waarom mensen met een hoofddoek ontslaan worden. Ook vonden we informatie over onze multiculturele maatschappij, waarin de scholen steeds gekleurder worden. Dit zowel op religieus en levensbeschouwelijk vlak. Kinderen komen niet alleen op school, maar ook op straat in contact met deze diversiteit. Dus als toekomstige leerkrachten moet hiermee rekening gehouden worden.
Door de vele nieuwsuitzendingen, waarin er gediscussieerd werd over het invoeren van het hoofddoekenverbod op school, zijn we in contact gekomen met moslima’s die een hoofddoek dragen. Ook via onze multiculturele samenleving hebben we ondervonden dat er diversiteit is.
Daarna hebben we heel wat informatie opgezocht over de hoofddoek. We hebben vooral informatie gevonden in krantenartikels, in boeken en op het internet. Hierdoor zijn we al heel wat te weten gekomen over de hoofddoek en de reden waarom moslima’s ze dragen. Dit was dan ook direct een eerste antwoord op onze onderzoeksvragen.
Later hebben we de onderzoeksvragen verder samengesteld en verdeeld. We hebben onderzoek gedaan naar wat er over het dragen van een hoofddoek in de Koran (één van de heilige boeken van de Islam) staat en wat de achterliggende reden zou zijn voor het niet mogen dragen van een hoofddoek op school. Ook hebben we onderzocht wat een hoofddoek precies is, wat het verschil is tussen een Niqaab, Khimar, Jilbab, Abaya Boerka en Chador. Als laatste onderzoeksvraag vonden we het belangrijk om te weten wanneer en waarom moslima’s een hoofddoek dragen.
We hebben samen twee filmpjes gemaakt over het dragen van een hoofddoek. Hierin hebben we ons eigen standpunt naar voren gebracht. Dit hebben we gedaan via verschillende beelden, gedichten, korte zinnetjes,…
We hebben geleerd uit de leervragen dat een hoofddoek dragen vooral wordt gedaan omwille van een godsdienstige verplichting, vooral bij strenggelovigen. Daarom is het voor moslima’s moeilijk om geen hoofddoek te dragen in onze samenleving. Hiervoor moet men dan ook respect hebben.
Het is belangrijk dat we ieder persoon, christen of moslima, als een individu moeten bekijken, maar ook gelijk behandelen. Er moet ook respect en begrip zijn voor elkaars geloof.
(Gemaakt door Shana Putteneers)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten