Lezersbrief: Klasse
Beste Klasse-lezer,
Het hoofddoekenverbod leidt tot een opmerkelijk resultaat: kinderen blijven thuis en studeren thuis. Het huisonderwijs zit dus in de lift en dat is een groot probleem. Een recente studie toont immers aan dat de meeste scholieren, die thuis studeren, geen diploma halen. 6 op 10 kinderen, die thuis les volgen, leggen geen examen af en haken dus af. Hoeveel er slagen van de minderheid die wel examen doen, wordt niet vermeld. We mogen echter aannemen dat dit aantal ook lager ligt dan bij kinderen die dagelijks naar school gaan, omdat ze natuurlijk veel minder voorbereid aan de examens starten. Je mag thuis nog zo je best doen, zonder goede begeleiding van leerkrachten, die elke dag klaar staan voor hun leerlingen, wordt het erg moeilijk om al die leerstof in te studeren. Velen stoppen dan ook met studeren, omdat ze het niet zien zitten om al die leerstof alleen te verwerken.
In het secundair onderwijs volgden in de provincie Antwerpen in het schooljaar 2009 -2010 niet minder dan 244 jongeren huisonderwijs. Een jaar eerder waren er dat slechts 153. Met 244 jongeren is de provincie Antwerpen goed voor 41 procent van het totaal aantal in heel Vlaanderen. In het basisonderwijs bedraagt het aantal thuis studerende kinderen ongeveer de helft, maar ook dit aantal is stijgend. Dit is geen positieve ontwikkeling.
In het secundair onderwijs is het aantal gevallen het grootst in Antwerpen (44), Borgerhout (18) en Mechelen (16). Dit zijn niet toevallig steden, waar veel allochtonen wonen met veel moslims. Deze allochtonen hebben het vaak al niet zo gemakkelijk in onze samenleving en ook de culturele verschillen zijn erg groot. In die gemeenschappen zijn het vaak de mannen, die het alleen voor het zeggen hebben en kordaat beslissen dat hun dochters (moslima) niet meer naar school zullen gaan omdat ze geen hoofddoek mogen dragen.
Het is niet de bedoeling in deze lezersbrief een standpunt in te nemen voor of tegen het dragen van de hoofddoek. Het enige wat we hier willen zeggen, is dat als kinderen verplicht worden om thuis te blijven, zij dikwijls leerachterstand zullen krijgen. De kans dat deze meisjes geen diploma zullen halen, is dan ook zeer groot. Dit is jammer, zeker voor die kinderen, die graag en goed studeren. Het is belangrijk dat de ouders deze boodschap duidelijk ontvangen. Papa’s en mama’s willen immers het beste voor hun kinderen en, als het mogelijk is, een betere job voor hen dan dat zij zelf hebben. Zich integreren betekent niet alleen de taal correct spreken, maar ook je best doen om goed te studeren, een diploma te halen en een interessante job trachten uit te oefenen. Daarom is het belangrijk dat kinderen dagelijks naar school gaan.
Steeds meer kinderen gaan niet naar school
Het huisonderwijs zit in de lift. Dat is een probleem, want zes op de tien kinderen die thuis les volgen, leggen geen examen af en halen dus geen diploma.
Vooral in Antwerpen was er het afgelopen schooljaar een opmerkelijke stijging. Die zou het gevolg zijn van het hoofddoekenverbod.
In het secundair onderwijs volgden in de provincie Antwerpen het voorbije schooljaar 244 jongeren huisonderwijs. Vorig jaar waren er dat nog maar 153. Daarmee tekent de provincie voor 41 procent van het totale aantal in heel Vlaanderen.
Basisonderwijs
In het basisonderwijs bedraagt het aantal gevallen ongeveer de helft, maar ook daar zit het huisonderwijs in de lift. Dat blijkt uit cijfers die Liesbeth Homans (N-VA) kreeg van minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a).
In het secundair onderwijs is het aantal gevallen het grootst in Mechelen (16) en Antwerpen, vooral in de binnenstad (44) en Borgerhout (18).
bronvermelding:
Binnenland(2010)Steeds meer kinderen gaan niet naar school.
(Gemaakt door Bosman Elise)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten